LESVOORBEREIDING
naam studenten | Lianne en Natasja | REFLECTIE door student T.a.v. lesdoel leerling T.a.v. leerdoel student Belangrijkste aandachtspunten EVALUATIE door mentor T.a.v. lesdoel leerling T.a.v. leerdoel student Belangrijkste aandachtspunten | |
stageschool | |||
Stage groep | 3, 4, 5 | ||
Aantal leerlingen | |||
Vakgebied/onderwerp | Beeldende vorming schilderkunst Schilderen van fantasiedieren (gekke dieren) in de stijl van Cobra | ||
Lesduur: | 1 uur | ||
Mentor | |||
Stagebegeleider | |||
datum | |||
VOORBEREIDING Beginsituatie: Weten wat van mengen met verf, hebben nog niet zo vaak iets aan kunstbeschouwing gedaan. Lesdoel voor de leerlingen: De leerling leert hoe hij iets uit zijn eigen fantasiewereld over kan zetten in een schilderij. De leerling leert de stijl van de CoBrA kunststenaars te herkennen. De leerlingen leren hoe de Cobra kunstenaars te werk gingen. De leerlingen leren wat Cobra kleuren zijn. De leerlingen leren Cobra van andere kunst te onderscheiden. Om ze qua kunstbeschouwing op een hoger plan te laten komen, helpt het om veel naar kunstwerken te kijken om zo tot een goed eindproduct te komen. Ze leren verschillende stijlen binnen (in dit geval) schilderkunst, waardoor ze ook de vele mogelijkheden kennen. Dit is les 1 uit een lessenserie van 3. Dit kan zowel 2D als 3D het geval zijn. Ik probeer in de lessenserie verschillende materialen te gebruiken. Lesdoel student: Leerlingen kunnen wat vertellen over het schilderij (beeldaspecten, vormaspecten, materiaal, kleurgebruik) Leerlingen kunnen a.d.h.v. een kunstwerk als voorbeeld een eigen werkstuk maken met diezelfde intentie. Bronnen: De geschiedenis van Cobra verkregen via het cobra museum. Stokvis, W. (2001). Cobra De weg naar spontaniteit. Amsterdam: De Bezige Bij Klokhuis. Gevonden op 24 oktober 2010 op http://oud.hetklokhuis.nl/lees/dossiers/read/dossier_pagina.cfm?did=EEBDD8C8%2D11CD%2D4E86%2D89C744B312FD0C65&pnr=3 |
DRAAIBOEK
TIJD Zó noteren: -- : -- uur | INHOUD door student | ACTIE door leerling | ORGANISATIE & MATERIAAL |
· 10 min | · Intro Door middel van een voorbeeld van een schilderij van CoBrA vertel ik op een makkelijke manier de geschiedenis ervan. Kunstbeschouwelijke vragen stellen: Wat zie je??? Welk materiaal heeft de schilder gebruikt?? Welke kleuren zie je? Gebruikt Cobra uitsluitend primaire kleuren? | Leerlingen bestuderen het schilderij en analyseren het. Ze gaan zich afvragen waarom de schilder het op deze manier zo heeft uitgebeeld. | Platen of powerpoint van schilderijen van cobra. We bespreken klassikaal de vragen over cobra. De platen hang ik op zodat het voor de hele klas te zien is. |
· 40 min | · Kern De leerkracht legt uit dat felle kleuren en een bepaalde opmaak noodzakelijk zijn om een schilderij in de stijl van cobra te kunnen maken. De nadruk ligt hier op de vrijheid om de fantasie en spontaniteit van het kind niet te onderdrukken. | De leerlingen gaan zelf ook een schilderij in de stijl van cobra maken. Hierbij hebben ze houvast aan de voorbeelden die ze hebben gezien in de intro. | Verf (primaire kleuren en zwart en wit) Penselen (dik en dun) Genoeg wc-papier Bekers voor schoonspoelen A3-papier (wit) |
· 10 min | · Afsluiting Ruim van te voren op laten ruimen Ik wijs mensen aan voor het schoonmaken van penselen, bakjes met verf verzamelen, | Zorgen dat hun eigen tafel schoon is en bergen alle spullen weer netjes op. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten