LESVOORBEREIDING
naam studenten | Lianne en Natasja | REFLECTIE door student T.a.v. lesdoel leerling T.a.v. leerdoel student Belangrijkste aandachtspunten EVALUATIE door mentor T.a.v. lesdoel leerling T.a.v. leerdoel student Belangrijkste aandachtspunten | |
stageschool | |||
Stage groep | 3, 4, 5 | ||
Aantal leerlingen | |||
Vakgebied/onderwerp | Beeldende vorming + drama | ||
Lesduur: | 1 uur | ||
Mentor | |||
Stagebegeleider | |||
datum | |||
VOORBEREIDING Beginsituatie: In de voorgaande lessen hebben de leerlingen schilderijen, maskers en een kunstontwerp gemaakt. De kunstontwerpen gaan we nu aan elkaar plakken. De schilderijen en maskers en het grote kunstobject zullen dan in 1 hoek worden gepresenteerd in een tentoonstelling. Per groepje gaan de leerlingen een verhaal ontwerpen wat bij een masker hoort. Dit gaan zij aan het einde van de les presenteren. De leerlingen zijn bekend met korte drama lessen. Lesdoel voor de leerlingen: Samenwerken en overleggen aan het maken van één groot kunstobject. Samenwerken en overleggen om tot een verhaal te komen. Aan de andere leerlingen een stukje drama presenteren. Ervaren en visualiseren dat je na het maken van verschillende lessen een mooie grote tentoonstelling kunt maken. Die dan eventueel na school aan de ouders gepresenteerd kan worden. |
DRAAIBOEK
TIJD Zó noteren: -- : -- uur | INHOUD door student | ACTIE door leerling | ORGANISATIE & MATERIAAL |
· 5 min | · Intro Ik herhaal les 3 om te herinneren dat we nu van al die mooie kunstobjecten 1 groot kunstobject gaan maken. Uitleg: Een groepje van 5 á 6 leerlingen gaat plakken. Een ander groepje gaat de tentoonstelling uitzetten. De rest van de groepjes gaan een stukje drama voorbereiden aan de hand van een gekozen (of meerder) maskers. Dit mag niet langer duren dan 3 minuten. | De leerlingen luisteren naar de uitleg en begrijpen dat we niet zomaar alles tegelijk aan elkaar kunnen plakken. . | Behangplak Föhn Fototoestel Lege hoek in de klas Verdelen van 5 á 6 leerlingen in groepjes |
· 40 min | · Kern De leerkracht begeleid de leerlingen met het plakken van de delen. Dit gebeurd in groepjes. De groepjes die niet plakken gaan een verhaal bedenken wat bij de maskers hoort. Dit gaan ze kort oefenen. Wanneer alles aan elkaar geplakt is gaan we met een föhn het proces drogen versnellen zodat ook het kunstobject in de tentoonstellingshoek kan. De hoek wordt na de les aan het einde van de dag geshowd aan de ouders en broertjes en zusjes. | Een groepje verzameld de kunstobjecten. Een groepje gaat aan de slag met het plakken ervan. Een groepje gaat alle spullen bij elkaar zoeken en gaat in een mooie hoek van de klas aan de gang om een tentoonstelling te bouwen. De overgebleven groepjes gaan een verhaal bedenken en uitbeelden m.b.v. de maskers | |
· 15 min | · Afsluiting Wij bekijken de toneelstukjes en gaan daarna naar de tentoonstellingshoek met zijn allen. | De leerlingen gaan op hun stoel zitten en kijken naar de uitvoering van de mede leerlingen die hun toneelstukje uitbeelden. De leerlingen verzamelen zich in de tentoonstellingshoek. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten