zondag 24 oktober 2010

les 4 lesvoorbereidingsformulier

LESVOORBEREIDING
naam studenten
Lianne en Natasja


REFLECTIE door student
T.a.v. lesdoel leerling



T.a.v. leerdoel student




Belangrijkste aandachtspunten






EVALUATIE door mentor
T.a.v. lesdoel leerling



T.a.v. leerdoel student




Belangrijkste aandachtspunten



stageschool


Stage groep
3, 4, 5

Aantal leerlingen


Vakgebied/onderwerp  

Beeldende vorming + drama

Lesduur:
1 uur

Mentor


Stagebegeleider


datum





VOORBEREIDING

Beginsituatie:
In de voorgaande lessen hebben de leerlingen schilderijen, maskers en een kunstontwerp gemaakt.
De kunstontwerpen  gaan we nu aan elkaar plakken. De schilderijen en maskers en het grote kunstobject zullen dan in 1 hoek worden gepresenteerd in een tentoonstelling.
Per groepje gaan de leerlingen een verhaal ontwerpen wat bij een masker hoort. Dit gaan zij aan het einde van de les presenteren.
De leerlingen zijn bekend met korte drama lessen.


Lesdoel voor de leerlingen:
Samenwerken en overleggen aan het maken van één groot kunstobject.
Samenwerken en overleggen om tot een verhaal te komen.
Aan de andere leerlingen een stukje drama presenteren.
Ervaren en visualiseren dat je na het maken van verschillende lessen een mooie grote tentoonstelling kunt maken. Die dan eventueel na school aan de ouders gepresenteerd kan worden.






DRAAIBOEK
TIJD
Zó noteren: -- : -- uur
INHOUD
door student
ACTIE
door leerling
ORGANISATIE &
MATERIAAL
·        5 min


·     Intro

Ik herhaal les 3 om te herinneren dat we nu van al die mooie kunstobjecten 1 groot kunstobject gaan maken.
Uitleg:
Een groepje van 5 á 6 leerlingen gaat plakken. Een ander groepje  gaat de tentoonstelling uitzetten. De rest van de groepjes gaan een stukje drama voorbereiden aan de hand van een gekozen (of meerder) maskers. Dit mag niet langer duren dan 3 minuten.

De leerlingen luisteren naar de uitleg en begrijpen dat we niet zomaar alles tegelijk aan elkaar kunnen plakken. .



Behangplak
Föhn
Fototoestel
Lege hoek in de klas
Verdelen van 5 á 6 leerlingen in groepjes
·        40 min

·     Kern

De leerkracht begeleid de leerlingen met het plakken van de delen. Dit gebeurd in groepjes.
De groepjes die niet plakken gaan een verhaal bedenken wat bij de maskers hoort. Dit gaan ze kort oefenen.
Wanneer alles aan elkaar geplakt is gaan we met een föhn het proces drogen versnellen zodat ook het kunstobject in de tentoonstellingshoek kan. De hoek wordt na de les aan het einde van de dag geshowd aan de ouders en broertjes en zusjes.

Een groepje verzameld de kunstobjecten. Een groepje gaat aan de slag met het plakken ervan.
Een groepje gaat alle spullen bij elkaar zoeken en gaat in een mooie hoek van de klas aan de gang om een tentoonstelling te bouwen.
De overgebleven groepjes gaan een verhaal bedenken en uitbeelden m.b.v. de maskers




·        15 min

·     Afsluiting
Wij bekijken de toneelstukjes en gaan daarna naar de tentoonstellingshoek met zijn allen.


De leerlingen gaan op hun stoel zitten en kijken naar de uitvoering van de mede leerlingen die hun toneelstukje uitbeelden.
De leerlingen verzamelen zich in de tentoonstellingshoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten